Thursday, April 29, 2010

CeRiTa BeRceRiTA

salam semua...heheh..hari ini saya berpeluang untuk membuat satu persembahan puisi dibawah kelolaan Ayah Agi,iaitu seorang pensyarah di Universiti saya..tiba-tiba saya teringat balik waktu sekolah dahulu,saya memang diantara pelajar yang suka berpuisi..pantun,syair,sajak,seloka malah bercerita juga dapat saya persembahkan,jika diberi peluang oleh cikgu-cikgu untuk membuat persembahan hari guru dan apa saha hari yang diraikan disekolah,sayalah orang pertama yang begitu gembira..yela secara tak langsung boleh jadi glemer ckit bila buat persembahan kan??hehehe.. sekolah rendah,saya diantara orang yang selalu mendapat tempat pertama didalam pertandinganbercerita..saya pun tak tau apa yang bestnya bila saya bercerita,kawan-kawan lain akan berasa tercabar apabila saya bertanding dengan mereka apabila tiap kali pertandingan itu diadakan disekolah,

cerita yang paling suka dan akan sentiasa bawa masuk bertanding ialah cerita kisah-kisah nabi..bukan apa,kisah nabi-nabi kita sangat menarik dan juga boleh dijadikan iktibar.. kisah binatang juga menjadi kegemaran saya. kenangan saya paling tidak pernah lupa apabila saya kena kejar oleh makcik saya yang juga cikgu saya sendiri apabila saya malas untuk berlatih dan menghafal sebuah cerita yang bertajuk :singa yang tamak" inilah,cerita pertama yang saya bawa masuk dalam pertandingan bercerita peringkat sekolah huhu.. saya ingat lagi,saya kena memakai topeng yang berbentuk singa dan memegang seekor tikus yang dibuat dari kertas manila...malu memang malu tetapi itulah seronoknya. tak sangka dalam malas berlatih dan malu-malu,saya mendapat tempat kedua dimana tempat pertama disandang oleh sepupu saya sendiri...sekarang apabila nak membaca puisi atau membuat persembahan didepan orang ramai,rasa takut dan malu masih menebal dalam diri..orang kata makin besar makin berani..ini tidak..makin besar makin penakut heheh..

4 comments:

FIRAHAN-NURNAZRI said...

amboi =)

*gelak sekejap*

good job abg ijat =)

Iyda Jame said...

Comeii jer ab Ejat kter nehh..'
Huhu... Dapat imaging cmner abg ejat mse kecik2 ---> besar. Same jer~~
Hehe... ;p
Skang pown die masih suka bercerita dn bt lawak..
Die mnghiburkan kami sumer... =)

KatANoTA said...

furah: gelak ye heheh..tulah cite a.ijat masa skolah dulu,bila tringat balik kan..mcm malu je huhu..skang a.ijat dah menuju ke alam dewasa..so x leh mcm dulu gi heheh..

iyda:haha..nak dngr a.ijat bercerita kenalah byr tau heheh.. a.ijat mmg suka wat org gelak..sbb gelak itu best..korg semua pun mhiburkan gak k : )

FIRAHAN-NURNAZRI said...

abg ijat salah eja satuuuuu =)