Tuesday, May 17, 2011

wAkTu pRaKtIkAl

wah..sudah lama blog ini tidak ditulis dengan benda-benda merapu aku..yela..sory semua sebab dalam masa dua hingga tiga bulan ni..aku memang sibuk dengan ugas-tugas "khas" yang perlu dilangsaikan.. abis satu kerja..ada kerja lain plak.. so mood untuk menulis dan merapu ni masih belum ada hehehe.. untuk pengetahuan semua kawan-kawan , semasa aku sedang merapu ni....aku sebenarnya dalam proses menjalani latihan praktikal di salah sebuah stesen tv yang memang terkenal la di Malaysia ni..lain dan tak bukan,apa lagi RTM( Radio Televisyen Malaysia) ler... Alhamdulillah aku diterima di sana..walaupun ada tawaran daripada stesen penyiaran lain seperti Astro,namun atas dasar masalah-masalah lain..aku terpaksa menolak tawaran tersebut, namun aku bersyukur kerana aku memilih RTM kerana aku merasakan bahawa ada sesutatu yang aku dapat belajar di tempat tersebut..aku dihantar ke bahagian  ke bahagian TVi iaitu salah satu siaran tv yang boleh ditonton di Astro 180. hari pertma menjejakkan kaki ke situ sememangnya satu pengalaman yang sangat bermakna bagi aku dan kawan-kawan yang lain..dimana pertama kalinya aku bekerja di luar kawasan kampus aku..yela selama ni aku banyak bekerja di dalam fakulti sahaja..namun hari ini aku perlu bekerja didalam sebuah stesen tv dan juga bekerja dengan mereka-mereka yang telah lama didalam bidang penyiaran ni.. nervous pon ada hahaha..


first day.

hari pertama aku dan kawan-kawan setugas yang lain telah diberikan taklimat mengenai stesen tv tersebut..ada pada masa yang sama ialah pelajar-pelajar dari fakulti lain yang sama tempat dengan aku.. selepas itu kami dilepaskan ke bahagian masing-masing dan aku bersama kawan-kawan yang lain telah ditempatkan di salah sebuah bangunan di dalam angkasapuri itu juga iaitu bangunan IBC (International broadcasting centre) dimana didalam bangunan tersebut terletaknya pejabat stesen TVi. hari pertama berjalan dengan lancar dimana pekerja-pekerja disitu sangat baik dan juga sudi membantu kami yang masih belajar ni.. kami ditugaskan membuat que card, melihat konti radio dan belajar cara-cara penerbitan sesuatu rancangan secara langsung stesen radio.. dan juga membantu rakaman rancangan stesen tv tersebut. aku harap selama kami distu dalam masa beberapa bulan ini..kami dapat sesutu yang bernilai dan juga mungkin memberikan kami satu pengalaman yang bermakna semasa disana. aku juga mengharapkan kawan-kawan yang sama dengan aku yang sedang praktikal di tempat-tempat lain supaya melakukan kerja dengan ikhlas dan juga timbalah ilmu sebanyak mungkin. Insyaallah. kita akan berjaya.. bye dan assalamualaikum.

Di set rancangan Sehati Sejiwa

pengambaran rancangan Klik i

pengambaran rancangan Madah Kenyalang

melihat proses ending kredit

Di bilik penerbitan

Di bilim penerbitan.


4 comments:

Liyana Aziz said...

yana rindu la kat abg! hahahahha... wah, abg nampak happy la.. all the best tau! =)

KatANoTA said...

rindu yanan juga!!! thank yana.. wish u to k.. lama x gaduh2 dah hehehe

mapieceofart said...

wahh.... bestnya ijat dah jadi orang tibi. hehe... sape lagi sama dengan ijat kat rtm? ada la jugak geng bergosip ye. hehehe... all the best to you...!

Iyda Jame said...

abg Ejat! how ur practikal?
nnti free kite jumpa yah~ sangat2 merindui my bigg bro neh! take care~ :)