Saturday, November 12, 2011

tak suka iklan

masa dok layan citer yang best n kadang-kadang bosan punya citer kat tv..aku terganggu dengan beberapa jenis iklan komersial yang ada kat siaran tu..entahla..dari dulu lagi aku cukup benci dengan iklan kecantikan, syampu rambut dan ntah benda lagi lah..bagi aku tak logik langsung semua iklan-iklan tu..menipu orang jer kejernya...asyik-asyik tunjuk model perempuan cantik pastu kata yang produk dorg tu berkesan..perempuan yang jadi model tu plak..ada yang ntah datang dari mana.. aku pernah belajar subjek marketing kat universiti, si pensyarah aku kata yang iklan ni memang menipu..tapi itu salah satu dari marketing dorang untuk menarik pelanggan..so bagi mereka yang terpengaruh dengan iklan tu..akan beli produk tersebut.. tu apa yang pensyarah aku kata..tapi kadang-kadang ada iklan yang berjaya menarik perhatian gak dan  membuatkan aku ni pon terpengaruh gak..tapi tak semua la.. aku pernag terfikir yang kadang-kadang iklan ni pon menggunakan kanak-kanak untuk tarik hati orang yang tengok..contoh macam iklan makanan ringan yang tak berkhasiat, ni buatkan kanak-kanak terpengaruh.. aku dah sedar benda ni lama dah..rasa macam dorg dah eksplotasi budak-budak yang berlakon iklan tu dengan menyuruh mereka berlakon bahawa produk makanan dorang tu terbaik.. pepon tak semua iklan tu tak bagus..ada iklan kat tv tu yang memberikan iktibar dan juga pengajaran pada kita..terpulang pada orang yang menonton tu untuk faham apa yang disampaikan...

1 comment:

Rizuan Dan Apple said...

iklan penting untuk jual produk. kalau kau di dalam sebuah produksi yang menayangkan drama kau, kau sememangnya menunggu iklan sebaba berbayar tauu